Intersystems updates

De roep om PGO’s vanuit de patiënt

Waarschijnlijk ken je ze wel; de verhalen waarbij patiënten bij iedere arts en specialist weer hun hele verhaal moeten vertellen.

Er wordt niet of nauwelijks informatie gedeeld. Dat is niet alleen vervelend voor de patiënt, maar ook voor de zorgaanbieder. Er gaat tenslotte onnodig veel tijd aan consulten verloren en de kans op suboptimale beslissingen en behandelingen is groot. Wat kunnen zorgaanbieders zelf doen om hun informatievoorziening te verbeteren? 

De patiënt wil meer grip en overzicht 

Wanneer een patiënt het idee krijgt dat informatie niet gedeeld wordt tussen zorgaanbieders, kan dit het gevoel wekken dat de situatie niet onder controle is. Het is alsof de patiënt een boot is met talloze kundige schippers, maar zonder kaptein. Wie neemt de leiding? Het lijkt erop dat de patiënt steeds vaker zelf die rol neemt. Helemaal nu patiënten online gedetailleerde informatie kunnen vinden over hun ziektebeeld en dus ook vaker kritische vragen kunnen stellen; waarom kiezen we behandeling A en niet B?   

Dat is een groot verschil met vroeger. Toen stonden artsen, samen met geestelijken en leraren, nog op een voetstuk. Tijdens een consult luisterde je aandachtig naar wat de dokter zei, je bedankte en vertrok naar huis. Tegenwoordig zouden we dit gedrag passief of zelfs nederig noemen. Inmiddels zijn patiënten een stuk mondiger en assertiever geworden. We laten ons nog steeds graag geruststellen met een ‘alles is in orde’ uitspraak, maar vervolgens willen we de uitslagen, waarop deze geruststelling gebaseerd is. Nog een stap verder is dat we deze gegevens zelf willen inzien en bewaren, liefste op één centrale plek. Dit geldt vooral voor patiënten die de medische molen ingaan. Zij krijgen tenslotte te maken met uiteenlopende zorgaanbieders, zoals een huisarts, fysiotherapeut, psycholoog, het ziekenhuis de apotheek enzovoorts. En de communicatie tussen al die verschillende zorgaanbieders gaat niet altijd van een leien dakje, vaak omdat de informatie-uitwisseling niet goed verloopt. Iedere aanbieder heeft vooralsnog vaak zijn eigen online portaal (zoals het EPD en het HIS). Hierdoor ontbreekt bij zorgaanbieders het totaaloverzicht, waardoor soms onjuiste of suboptimale beslissingen worden genomen voor de patiënt.   

Oorzaak van behoefte aan regie 

De behoefte aan regie vanuit de patiënt is niet alleen ontstaan door de mondige burger die niet meer iets voor zoete koek slikt, maar ook omdat een naadloze informatie-uitwisseling tussen zorgaanbieders ontbreekt. Hoewel de oorzaak niet zo positief is, is het gevolg dat wel. Patiënten gaan zich namelijk meer met hun eigen ziekteproces bezighouden. In de markt wordt aan deze trend tegemoetgekomen met verschillende toepassingen, waaronder de persoonlijke gezondheidsomgeving, oftewel: de PGO. Een PGO is een online portaal (voor de patiënt en vaak in de vorm van een app) waarin medische informatie rondom een patiënt wordt gebundeld.  

Een PGO maakt het voor een patiënt mogelijk om alle zorginformatie die beschikbaar wordt gesteld vanuit verschillende zorgaanbieders te verzamelen, te beheren en te delen. Een ander voordeel is dat de patiënt zelf informatie kan toevoegen, wat het medische dossier nóg completer maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dagboek met de momenten en bezigheden waarbij de patiënt pijn ervaart. Daarnaast kan de patiënt in deze omgeving alvast vragenlijsten invullen, voorafgaand aan een consult. Dit soort functionaliteiten zorgen ervoor dat de zorgaanbieder over betere en volledigere informatie beschikt en hierdoor efficiënter een consult doorloopt.   

Door het gebruik van een PGO krijgen zowel patiënten als zorgverleners dus een completer beeld van een ziektebeeld en -verloop, zodat zij samen beter kunnen communiceren en tot de best passende zorg komen. Inmiddels zijn er verschillende aanbieders van PGO’s op de markt. Let bij de aanschaf van een PGO op het MedMij-certificaat, PGO’s met dit keurmerk voldoen aan de juiste privacyregels en veiligheidstandaarden.  


InterSystems is niet gelieerd aan het MedMij-label of de organisatie MedMij. InterSystems richt zich op de ontwikkeling van dataplatformen die applicaties in staat stellen om veilig en volgens de standaarden, gegevens uit te wisselen. Zodoende ook binnen de gezondheidssector, waardoor InterSystems met het ‘IRIS for Health’-dataplatform en expertise over het MedMij-label een koppelpunt heeft gerealiseerd om zorgverleners en PGO’s op een veilige manier met elkaar te verbinden. 
0 0 vote
Artikelbeoordeling
0 Antwoorden
Inline Feedbacks
View all comments

Intersystems Updates

Video's

Downloads

pdf
InterSystems Succesverhalen

Onze passie, jouw voordeel

InterSystems is er voor onze klanten. We streven naar uitmuntendheid in alles wat we doen. We streven ook ernaar om een bedrijf te zijn waarin onze partners vertrouwen hebben voor hun toekomst en lange termijn succes.

-Terry Ragon
CEO & en oprichter, InterSystems

Download
pdf
Interoperabiliteit met het MedMij koppelpunt

De ervaringen op de weg naar de rol van DVZA

Ontdek de juiste stappen om een weloverwogen beslissing te nemen als je DVZA wilt worden of dit uitbesteden.

Bekijk de opname
pdf
Het Landelijk Schakelpunt (LSP)

Snelle en veilige uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgverleners

Het Landelijk Schakelpunt (LSP) mogelijk gemaakt dankzij InterSystems HealthShare.

Download