Intersystems updates

InterSystems helpt wereldwijd COVID-19 aanpakken

Corona legt momenteel een vergrootglas op een noodzaak die de medische wereld al veel eerder zag, en waar we als InterSystems al tijden mee bezig zijn.  

De efficiëntere verwerking van universeel verwerkbare gegevens, oftewel ‘Healthy Data’, kan een innovatie zijn die over een aantal jaar als één van de belangrijkste ontwikkelingen in de gezondheidssector gezien wordt.  

Dat uitwisseling van patiënt- en cliëntgegevens een aandachtspunt is in de gezondheidszorg, is niets nieuws. Corona heeft deze hot issue de laatste maanden echter nog relevanter gemaakt. Het is in de historie van digitale dossiers, in ieder geval in de Westerse wereld, nog niet eerder gebeurd dat er zó veel spoedopnames waren, en dan vaak ook nog geconcentreerd in relatief kleine gebieden. Onnodige veel losse data vergroot de druk van die datastromen op zowel hardware als medewerkers enorm. Gelukkig groeit de technologie met de vraag mee. 

Één dossier is vervelend, twintig een dagtaak

In de staat New York in Amerika kregen tot nu toe zo’n 400.000 mensen corona. Een klein leger van tienduizenden zorgmedewerkers was de afgelopen maanden verantwoordelijk voor hen die in het ziekenhuis belandden. Zij waren, naast de directe patiëntenzorg, onder andere verantwoordelijk voor de administratie die, na notering in het ziekenhuis, terecht kwam bij één van de zes samenwerkingsorganisaties die data verzamelen in de stad. InterSystems hielp die organisaties met het uniform bruikbaar maken van die data, om zo zorgpersoneel te ontzien en de medici in staat te stellen zich te richten op hun kerntaak: de corona pandemie overwinnen.

Als er bij ontslag uit een ziekenhuis, of overplaatsing naar een ander ziekenhuis, onduidelijkheid is over het dossier van één patiënt, is dat alleen vervelend. Een administratief medewerker moet dan ‘dubbel werk’ verrichten om de data bruikbaar te maken voor een andere instantie. Bij twee dossiers is iemand misschien een half uurtje bezig met onnodige administratie, bij twintig mappen is het een dagtaak. Niet alleen voor New York City, maar voor elke regio waarin tienduizenden mensen in het ziekenhuis terecht kwamen, was de noodzaak van een goed werkend digitaal platform in de zorg nog nooit zo duidelijk zichtbaar. Mensenwerk kan de hoeveelheid cases niet bijbenen, als de nood het hoogst is.

Opschalen in Italië

In Italië, het Europese land dat het hardst getroffen werd door het coronavirus, was in maart op zeer korte termijn, zeer veel extra capaciteit voor ziekenhuizen nodig. Met behulp van onder andere InterSystems kon de zorg in Italië zeer acuut en zeer zorgvuldig opschalen. Hotels en andere leegstaande gebouwen deden in Italië vaak dienst als tijdelijk ziekenhuis, de afgelopen maanden. Voor de veilige transfers van talloze al dan niet besmette patiënten moest een systeem op zijn plaats zijn waarin verschillende instellingen acute toegang hadden tot gegevens.

Een team van InterSystems ondersteunde ter plaatse organisaties met vragen en problemen. Zo konden 111 projecten worden geholpen en werd er onder andere in een week tijd een heel nieuw (tijdelijk) ziekenhuis gebouwd voor in totaal 80 patiënten. Bij een ander project werd er slim gebruik gemaakt van data om zo een hotel om te vormen tot ziekenhuis, binnen 24 uur. Ook in Italië lieten de urgentie en de omvang niet toe dat met elk patiëntendossier handwerk gemoeid ging. InterSystems hielp mee dit tot een minimum te beperken.

Rest van de wereld

In China, waar het virus ontstond, maakte InterSystems de screening van mogelijke patiënten overzichtelijk. InterSystems monitort constant de nieuwe richtlijnen en adviezen van de World Health Organization (WHO) om indien nodig wijzigingen aan te brengen in haar oplossingen. Daardoor blijft de software altijd up-to-date en meteen inzetbaar.

Er zijn daarnaast vier kritieke momenten in de gegevensuitwisseling voor patiënten:

  • de opname
  • de selectie van de overdrachtsinstelling
  • de overdracht van gegevens tussen instellingen
  • het ontslag uit het ziekenhuis.

Ziekenhuizen en zorginstellingen die met de juiste systemen werken, zitten meteen goed, zowel qua snelheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Zo’n platform garandeert namelijk dat hun data uniform inzichtelijk is en bruikbaar voor alle betrokken instanties. Als enkele systemen verantwoordelijk zijn voor de opslag, het bruikbaar maken en de distributie van data, dan moet dit op een precieze, efficiënte en veilige manier gebeuren. In België bleken die systemen nog niet voldoende nauwkeurig op mekaar afgestemd.

Vraag stijgt nog harder met komst PGO’s

De vraag naar veilige, bruikbare data is nu al groot. De komende maanden en jaren zal aanvraag van die data alleen maar groeien, als mensen gebruik gaan maken van hun recht een PGO (Persoonlijke Gezondheidsomgeving) bij te houden. Cliënten en patiënten van zorginstellingen kunnen met hun PGO’s inzicht krijgen van al hun gegevens die bij zorginstellingen liggen. Die instellingen zijn verplicht die gegevens beschikbaar te stellen aan het PGO, en ook hier moet dat (om effectiviteitsredenen) op een uniform bruikbare manier gebeuren.

Door de bergen data die ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en andere instellingen beter in te zetten kan de zorgindustrie dus een stap vooruitnemen. Wil jij zien wat InterSystems daarbij voor jouw instelling kan betekenen? Neem dan contact op.  

0 0 vote
Artikelbeoordeling
0 Antwoorden
Inline Feedbacks
View all comments

Intersystems Updates

Video's

Downloads

pdf
InterSystems Succesverhalen

Onze passie, jouw voordeel

InterSystems is er voor onze klanten. We streven naar uitmuntendheid in alles wat we doen. We streven ook ernaar om een bedrijf te zijn waarin onze partners vertrouwen hebben voor hun toekomst en lange termijn succes.

-Terry Ragon
CEO & en oprichter, InterSystems

Download
pdf
Interoperabiliteit met het MedMij koppelpunt

De ervaringen op de weg naar de rol van DVZA

Ontdek de juiste stappen om een weloverwogen beslissing te nemen als je DVZA wilt worden of dit uitbesteden.

Bekijk de opname
pdf
Het Landelijk Schakelpunt (LSP)

Snelle en veilige uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgverleners

Het Landelijk Schakelpunt (LSP) mogelijk gemaakt dankzij InterSystems HealthShare.

Download